Reisblog

Milan werkt offshore aan kranen op boten en platformen, Jonate geeft fluitlessen en heeft haar eigen massagepraktijk. Samen hebben we één grote hobby/passie: Duiken!
Neem hier een kijkje in ons vakantiedagboek. Klik ook eens op een leuk filmpje.

Bonaire december 2014 Dit blijft toch onze favoriet. Paar dagen was de wind zo goed als weg, zodat we een kijkje aan de oostkant konden gaan nemen. We zwommen door een school van tientallen tarpons, indrukwekkend. Tijdens de nachtduiken kwamen er een paar jagen in het licht van onze lampen.

Maleisie juli 2013 Aparte duikvakantie naar Sipadan, Mabul, Kapalai. We verblijven midden op zee, op een omgebouwd olieplatform. Dat heb je met een man die offshore werkt. Zo kom je nog eens ergens….maar het idee was leuk. Met een lift aan de zijkant op en van de boot, easygoing. Dag 1 aankomst, van de boot met de lift naar boven. Moe van de reis. Eten en daarna naar bed. Dag 2 fris en fruitig aan het ontbijt, zin om lekker te gaan duiken. Het ziet er goed uit. Totdat we een enorme rotklap hoorden…..de lift stortte een eindje naar beneden. Gelukkig stond er niemand op. Dag 3 t/m 8 getob met materiaal naar beneden aan de voorkant van het platform op een gammele trap. Weer slaat om, hoge golven, lift een week stuk, misstap op boot, gekneusde rib…..ja hoor, de onhandige modus werkt weer op volle toeren. Bekijk ons filmpje:

Curacao februari 2013 Leuke familievakantie tussendoor. Hier ook gedoken. Mooi, maar niets spectaculairs. Gezellige en ontspannen week gehad.

IJsland/V.S./Canada juli 2012 Dit keer geen duikvakantie. O wat heb ik het gemist…Maar even iets anders. Een stopover in IJsland. Beetje ongezellig land. Apart is dat als je daar komt in de zomer, dat het niet donker wordt. Gebadderd in de Blue Lagoon. Uiteindelijk een mooie tocht gemaakt langs de zuidkust. Prachtige watervallen gezien en papegaaiduikers! Hierna door naar New York. Tophotel met uitzicht op Broadway Time Square. Uiteraard de Phantom of the Opera bezocht. Daarna de camper (met slide-out) opgehaald en de grote tocht kon beginnen. Heel wat kilometers gemaakt, naar het noorden en daarna west, door Canada, langs de Niagara Watervallen, en weer terug naar New York. Verse vis gegeten, die Milan had gevangen. Vermoeiend, maar weer veel moois gezien.

Filippijnen, mei 2012 We gaan het weer proberen, om een walvishaai te zien. We zitten nu in Donsel, de place to be. 3 dagen op een boot gedobberd, maar niks gezien hoor. Laatste dag een drybag in het water laten vallen met 2 ipads erin, gelukkig is ie droog gebleven! Op de dag dat we naar ons vertrouwde stekkie Pura Vida in Dumaguete zouden vliegen, hoorden we op het vliegveld dat onze vlucht geannuleerd was! We konden worden omgeboekt via Manilla, gelukkig. In de originele planning zouden we ‘s morgens om 7 uur aankomen, dat werd dus half 7 ‘s avonds……Pura Vida was weer ouderwets lekker duiken.

Thailand, januari 2012 Verblijf in Khao Lak, gedoken met Sea Bees. Was kleine tegenvaller. Van al het moois dat we in 2008 hebben gezien is weinig meer over. Veel dood koraal, geen kleine speciale wezentjes en geen enkele luipaardhaai. Wel lekker gegeten en uitgerust.

Australie, mei 2011 Even snel tussendoor anderhalve week Australie meepikken. Onverwachts nog een leuk tripje naar West Australie. Camper gehuurd in Perth en naar het zuiden getrokken. We gingen voor zeeleeuwen en seadragons. Nou we hebben ze gezien hoor! Weedy en Leafy seadragons. En de zeeleeuwen zijn zo schattig onder water. Milan is voor zijn werk in Perth gebleven. Ik ben alleen terug gevlogen. Moe maar voldaan…..

Filippijnen, februari 2011 Helaas geen walvishaaien gezien, maar wel heel fijne vakantie gehad. Vooral 2e weekje bij Pura Vida Dive Resort in Dumaguete was lekker. Luxe bungalow en mooi duiken. Vakantie waar het voor bedoeld is….

Indonesie Lembeh Strait augustus 2010 Heerlijk gedoken bij Divers Lodge Lembeh. Privéboot met privégids. Weer een hoop moois gezien. Toplocatie! Aardbevinkje meegemaakt. Dat was wel even spannend….

Florida V.S., februari 2010 Met een camper door Florida getrokken. Gesnorkeld met manatees in de Crystal River. Verder alligators langs de weg zien liggen en gordeldieren gezien. Ritje met een airboat gemaakt.

Bonaire, oktober 2009 Voor de 3e keer naar Bonaire. Dit keer met de hele familie van Milan. Was erg gezellig. Deze vakantie stond niet alleen duiken op het programma, maar ook waterskikn achter een eigen boot die we hadden gehuurd. Was echt een super luxe gevoel. Windsurfen in een baai, waar ook een lekker strandje was. Kajaken door de Mangrovebossen. Lekkere relaxte vakantie. Totale schade aan diefstal deze keer: lege benzinetank, laptop en 2 ipods. Qua diefstal is Bonaire er niet beter op geworden…..

Indonesie (Bali) in augustus 2009 Dit keer een rondreis gemaakt door Bali. We zijn begonnen in Tulamben. Daar wat leuke kantduikjes gemaakt. Leuk huisje met een badkamer buiten! Je achtertuin is zeg maar je badkamer. Dus je staat lekker in de zon te douchen en je tanden te poetsen. Daarna zijn we naar Candidasa gegaan. 3 dagen duiken om de Mola-Mola te zien. En we hebben hem gezien!!! Op de allerlaatste dag. Het begon al een beetje spannend te worden. Maar uiteindelijk was ‘ie/waren ze! er toch. Op de tweede duik die dag nog even een stel Manta’s gezien. Was weer een toppertje! Volgende bestemming is Menjangan. Daar aangekomen was er iets mis met de boeking van het hotel. Met het gevolg dat we een upgrade kregen. Zaten we weer in een huisje met zo’n leuke badkamer buiten en met een eigen hotspring! Lekker gebadderd in zwavelwater. Superzacht eruit gekomen. Relaxed! Hier nog een paar leuke “muckduikjes” gemaakt en weer de vreemdste wezentjes bewonderd. Als laatste nog even de toerist uithangen in Kuta. Milan heeft hier nog een ochtendje gesurft. Echt serieuze golven daar. Verder prachtig land.

Filippijnen, eilandhoppen april/mei 2009 Erg leuke vakantie gehad. We hebben hier gedoken met Sea Explorers. Zij hebben op verschillende eilanden duikscholen/resorts. Ziet er allemaal mooi uit. We zijn begonnen op Cabilao. Prachtig huisrif. De ghostpipefish zijn hier niet te missen. Boven elke plantje hangen er wel een paar. Daarna zijn we naar Alona Beach geweest. Op Snake Island heel veel slangen gezien. Erg leuk. Resort zat aan een aardig strandje met wat leuke eettentjes. Milan heeft wat problemen met z’n bijholten en kan helaas niet veel duiken. De overtocht van Alona Beach naar Dumaguete viel niet mee. Regen, onweer, hoge golven. Was weer even afzien. Leuk resort met prachtig huisje op het strand. Traditionele Filippijnse bruiloft meegemaakt. Qua duiken is het hier een paradijs. Alles is er, en ook veel. Niet 1 zeepaard, maar gelijk 7, niet 1 ghostpipefish, maar wel 10 en hengelaarsvissen (frogfish) in overvloed. Om te duiken is dit wel 1 van de hotspots waar je geweest moet zijn. Verder is de Filippijnen erg leuk qua land, mensen, eten, prijs. Al met al een topvakantie!

Mexico, Playa del Carmen december 2008 Dit was weer eens een heel andere vakantie. We hebben twee keer een duik in de zee gemaakt, maar dat hadden we al snel gezien. Nee, waarvoor je naar Mexico gaat zijn de cenotes, oftewel grotten. Even met de auto door de file…maar als je er dan bent, krijg je ook wel wat. De grotten zijn allemaal redelijk gemakkelijk toegankelijk. Erg leuk. Je ziet weinig vis, maar het is net alsof je in Maastricht in de grotten bent, maar dan onder water. Soms vergat ik dat wel eens. Dan was het zo helder. Onderweg kon je dan soms even naar boven en dan zag je vleermuizen hangen.

Indonesie, Manado, augustus 2008 Prachtige vakantie met heel speciale duikjes. Zulke gekke dingen gezien. Op 1 duik telden we wel 10 ghostpipefish. Echt geweldig allemaal. Lembeh Strait is heel mooi. Je hoefde ook alleen maar naar de boot te lopen en in het water te springen, alles werd voor je gedaan. Ja, echt een topvakantie. Lekker eten, leuk huisje en goede bedden.

Gozo, Malta juli 2008 Effe een weekje er tussenuit. Bij aankomst op Malta bleek er spontaan een staking uitgebroken te zijn door bus- en taxichauffeurs. Nacht doorgebracht op het vliegveld van Malta. Gelukkig in luxe viplounge, met zachte banken en gratis drankjes, terwijl er tientallen mensen buiten op straat stonden. Volgende dag zelf vervoer geregeld. Mooi appartement met duikschool er pal onder. Alleen jammer dat er nergens in de buurt een supermarkt aanwezig was. Paar aardige duikjes gemaakt, maar er was niet veel te zien. Milan heeft hier zijn 400e duik gemaakt.

Australie, Westkust, Ningaloo Reef, mei 2008 Een reis vol verwachtingen en met alleen maar tegenvallers! Het begon er al mee dat we vergeten waren een visum aan te vragen. Na een hoop gedoe op Schiphol mochten we door, maar toen begonnen ze op Kuala Lumpur te zeuren. Blablabla, betalen, en toen mochten we toch nog mee. In Perth aangekomen weer een oude gammele Wicked Camper opgehaald. Op onze eerste bestemming, Jurien, hebben we gesnorkeld met zeeleeuwen. Maar het weer was niet zo best, het zicht was slecht en de zeeleeuwen hadden niet veel zin. Toch een paar vage beelden kunnen maken. Alleen fotocamera van Milan is volgelopen….nu al…..met nog de hele vakantie voor ons….Doorgereden naar Shark Bay waar ook niet veel te duiken viel. Dan maar door naar Coral Bay, daar wel een paar aardige duiken gemaakt. Toen gingen we naar Exmouth, daar moest het allemaal gebeuren. Daar hebben we leuk gedoken bij de Navy Pier, alleen jammer is dat de duikschool zo ontzettend niet aardig was en we daar zelfs nog een beetje ruzie mee kregen. Verder voor veel geld nog wat duiken op het Ningaloo Reef gemaakt, op zich wel mooi, maar we weten dat er nog zoveel meer moet zijn, maar daar kan je dus niet bijkomen. De walvishaaientrip was helemaal een lachertje. Voor 250 euro p.p. mocht je mee. Dan werd met een vliegtuig de haai gezocht, gekeken hoe hard en welke kant ie opzwom en dan mocht je springen vanaf de boot. Dat vonden we allemaal zo kunstmatig dat we dat maar niet gedaan hebben, dan zien we hem ergens anders nog wel. Toen waren we er een beetje klaar mee. Hebben de route afgemaakt met de camper en de laatste nachten in een uitgebouwde caravan met airco in Broome doorgebracht. O ja, onderweg kregen we ook nog een bekeuring voor het niet dragen van een gordel. 300 euro. Dat kon er ook nog wel bij…..

Thailand, Phuket en Live-aboard Similan Eilanden, februari 2008 Heerlijk gedoken in de wateren rond Phuket. Veel zeepaardjes en ghostpipefish gezien. Ook de live-aboard ging redelijk goed. Was allemaal heel ontspannen en lekker gegeten. Minpuntje waren de kakkerlakken die over mijn bed heenliepen. Vreselijk. Hier voor het eerst luipaardhaaien gezien. In 1 duik zagen we zelfs 5 vrij rondzwemmende luipaardhaaien. Alleen had ik toen mijn camera niet bij me….

Red Sea Diving Safari, kamp Wadi Lahami, augustus 2007 We gingen voor dolfijnen en we hebben ze ook gekregen hoor. Echt helemaal super. Voorlopig zijn we nu wel klaar in Egypte.

Bonaire, februari 2007 Weer heerlijke relaxte vakantie gehad. Alles wat we in 2004 gemist hebben was nu aanwezig. Veel schildpadden gezien en veel jonge vis. Als hoogtepunt zeepaardjes in de haven bij Yellow Submarine.

Red Sea Diving Safari, kamp Wadi Lahami, december 2006 Leuk kamp. Alleen beetje koud en heel harde wind. Door de hoge golven konden we niet ver weg. Mooie duiken gemaakt, maar niks bijzonders gezien. In augustus gaan we nog even terug voor de dolfijnen.

Australie, Live-aboard Great Barrier Reef, juli 2006 Voor het eerst een Live-aboard! Ik met mijn zeeziekte en dan 24 uur op een boot gaat niet helemaal samen. Was helemaal onder invloed van de reistabletten en ook nog eens snot-verkouden. Toch mooi dingen gezien. Ontzettend veel haaien, een manta en een pygmee-zeepaardje. Verder in Australie ook nog gedoken op het wrak HMAS-Brisbane. Erg groot wrak, maar ligt er nog niet zo lang, dus nog niet zo veel te zien. En op South West Rock gedoken. Daar was amper koraal, maar verder eigenlijk alles. Van schildpad tot Nurse sharks. Hier ook een hoop Wobbegongs (soort haai) gezien en een blauw-geringde octopus. Hier de langste deco-stop gemaakt…. Beetje lang diep geweest, maar het was ook allemaal zo mooi….Milan heeft ontdekt dat als je 0 bar op je computer hebt staan, dat je toch nog kan ademen. Altijd handig om te weten.

Malediven, Vilamendhoo, februari 2006 Wat een relaxte vakantie. Na een lange vliegreis en nog een stukje watervliegtuig kwamen we aan in het heerlijk warme Vilamendhoo. Het is een leuk klein eiland met zo’n 140 bungalows. Het eten is hier voortreffelijk. De duikschool is goed georganiseerd en leuke staff. Op Mantapoint hebben we onze eerste manta’s gezien. Wat een ongelofelijk mooie grote beesten. Verder vonden we de koralen erg beschadigd. Je kan hier goed zien dat El Nino aardig heeft toegeslagen. Desalniettemin hebben we hier leuke duiken gemaakt hoor. Elke duik zagen we wel weer iets nieuws.

Egypte, Red Sea Diving Safari, december 2005 Super vakantie. Eerst in kamp Nakari gezeten. Op zich een mooi kamp. Maar weinig grote vis. Na 3 dagen gevraagd of we over konden naar Shagra. Laatste 2 dagen 4 duiken gemaakt en elke duik was helemaal top. Zelf aan het filmen geweest. Ging hartstikke goed. De haai op Elphinstone 2x goed gezien. We weten waar de haai op het zuid-rif in Shagra zit. En als hoogtepunt: Dolfijnen van dichtbij gezien.

Egypte, Red Sea Diving Safari, juli 2005 In kamp Marsa Shagra gezeten. Geslapen in een tent. Beviel prima hoor. Warmte was in het begin even wennen, maar daarna goed te doen. Mijn eerste keer Elphinstone was een ramp. Op de boot ging mijn lens uit, dus zat ik op open zee met een lens te knoeien. Uiteindelijk toch gelukt. Door de spanning te snel veel te diep gegaan en zo snel mijn fles leeggelurkt. En geen haai te zien! Chagrijnig als eerste het water uit gegaan, met nog ruim 50 bar in mijn fles. Ja hoor, zwemt er een haai onder de boot…

Fillippijnen, Cebu, mei 2005 2 weken op Magic Island Dive resort doorgebracht. Wordt gerund door Nederlands stel. We verbleven daar met een groep nederlanders. 2 weken met onze neus op het koraal gehangen. En we hebben wat slakjes en klein geneuzel gezien! prachtig. Alleen van het “grote spul” niks gezien. Wel heel veel schildpadden. Soms wel 4 op een duik. Hier mijn 100e duik gemaakt!

april 2005 Stress en Rescue gehaald

Egypte, Sharm El Sheikh, februari 2005 Hier hebben we het ook erg naar ons zin gehad. Gedoken bij Holiday Service. Italiaanse duikschool, aardige mensen, goede briefings en hier voor het eerst met Nitrox gedoken. Was toch wel relaxed. Ik merkte toch wel dat ik minder moe was aan het einde van de dag. Het hotel was een beetje ver weg van de haven. Elke dag uur heen en terug in hobbelbusje. Haven was vreselijk druk met boten, toeristen en stank…

Egypte, Hurghada, januari 2005 Leuke vakantie. Gedoken bij Emperor Divers. Op de eerste dag al verdwaald. We waren te ver om het rif heen gezwommen en waren veel te ver van de boot uitgekomen. Gezwommen aan de oppervlakte en uiteindelijk opgepikt door een andere boot, die ons naar onze eigen boot heeft gebracht.

Bonaire, oktober 2004 Topvakantie! Wat is Bonaire fijn duiken. Je zoekt een duikplek op, rijdt erheen, doet je spullen om, loopt het water in en het avontuur kan beginnen. Leuk appartement bij Nederlands stel. Hier mijn diepste duiken gemaakt: 45 meter. Op de laatste dag zijn we bestolen. 400 gulden en een fotocamera weg. Eigen stomme schuld, maar wel het dompertje op de vakantie.

september 2004 / november 2004 Advanced Open Water gehaald! In november nitrox gedaan.

Gran Canaria, augustus 2004 Gedoken bij een leuke duikschool: Blue Explorers. Hele leuke crew. Vooral na afloop gezellig met gratis drank. Het enige minpuntje was het zwemmen door de branding naar de boot. Als vers open watertje had ik het er maar moeilijk mee. Viel voortdurend om. Wel aardige duikjes gemaakt